Zamawiający reklamy – reklamodawcy

O kształcie rynku reklamowego w sieci decydują przede wszystkim reklamodawcy – to oni podejmują ostateczne decyzje o podziale budżetów reklamowych, choć często tak naprawdę akceptują jedynie propozycje pracujących dla nich pośredników: agencji reklamowych czy brokerów. Ale i w wypadku skorzystania z pośrednika ostatnie słowo należy zawsze do klienta, czyli firmy lub osoby, która opłaca kampanię.

W sieci reklamuje się coraz więcej przedsiębiorstw. Tradycyjnie najlepszymi klientami są branże związane z nowymi technologiami, a więc telekomunikacja i komputery (firm internetowych jest obecnie mniej, głównie za sprawą kryzysu w branży). W gronie sieciowych reklamodawców pojawiają się też inne sektory, w tym branża FMCG (towary konsumpcyjne szybko zbywalne, np. produkty spożywcze, napoje, proszki do prania itd.). Z raportu firmy Competitive Media Report, monitorującej amerykański rynek reklam w sieci, wynika, że w 2001 roku największe obroty reklamowe odnotowano w sektorach: handlu detalicznego, mediów oraz finansowym. Z kolei największymi reklamodawcami byli: sklep internetowy Ebay.Inc, General Motors oraz Providian Corp.

Na polskim rynku reklamy internetowej największymi budżetami dysponują: firmy telekomunikacyjne, w tym przede wszystkim operatorzy telefonii komórkowej (najwięksi reklamodawcy w 2001 roku to Era GSM, Plus GSM i Idea Centertel), branża finansowa (szczególnie aktywne na polu reklamy były banki internetowe: mBank i Inteligo), pojawiają się też reklamy branży FMCG.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>