Rynek pośredników i domy mediowe

Większość kampanii realizowanych w Internecie jest tylko częścią dużych akcji promocyjnych, wykorzystujących również inne środki masowego przekazu: reklamę zewnętrzną, prasę, radio czy telewizję. W takich wypadkach jest oczywiste, że obsługą zamówień zajmuje się agencja przygotowująca całość kampanii. Również w wypadku kampanii stricte internetowych rzadko się zdarza, by klient- -reklamodawca osobiście kontaktował się z witrynami, na których zamierza umieścić reklamy. Wyjątkiem są największe serwisy internetowe (przeważnie portale lub duże witryny informacyjne), które posiadają własne działy sprzedaży. Ale i portale często korzystają z usług pośredników: agencji reklamowych czy domów mediowych.

Agencja reklamowa zajmuje się planowaniem kampanii oraz przygotowaniem tzw. kreacji, czyli – w wypadku reklamy w sieci – tworzeniem elementów reklamowych, które będą później wykorzystywane w kampanii. Przeważnie nie zajmuje się ona wyborem witryn, powierzając to zadanie wyspecjalizowanym domom mediowym. Wyjątkiem są mniejsze agencje, które – chcąc ograniczyć koszty – samodzielnie docierają do poszczególnych serwisów, oferujących atrakcyjne powierzchnie reklamowe.

Dom mediowy jest profesjonalnym pośrednikiem pomiędzy agencją reklamową, reprezentującą klienta, a reklamobiorcą (witryną lub siecią witryn). Dom mediowy zajmuje się wyłącznie planowaniem mediów, nadzorem nad przebiegiem kampanii oraz jej rozliczeniem.

Sieć reklamowa to zrzeszenie witryn, które postanowiły wspólnie oferować swoją powierzchnię reklamową. Ich biura przyjmują najczęściej zlecenia od agencji lub domów mediowych, po czym zajmują się planowaniem kampanii wewnątrz sieci (czyli podziałem budżetów na poszczególne witryny).

Wszyscy pośrednicy na rynku są opłacani na zasadach prowizyjnych. Jeśli zdecydujemy się na wykupienie kampanii reklamowej u pośrednika, jako klient nie ponosimy dodatkowo kosztów prowizji (jest ona bowiem odliczana od wartości zamówienia). Przykładowo, jeśli wartość zamówienia reklamowego wynosi 1000 zł plus podatek VAT, nasz koszt to właśnie ta kwota, czyli 1220 zł brutto. Przeważnie całość kwoty wpłacamy na konto pośrednika, który po potrąceniu swojej prowizji wypłaca witrynie wynagrodzenie za emisję reklamy. Oczywiście agencja pobiera w ten sposób wynagrodzenie jedynie za samą or- ganizację emisji, osobno trzeba natomiast opłacić np. przygotowanie konkretnych reklam.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>