Raport typowego programu analitycznego

Logi mogą mieć bardzo różną postać, która zależy od zdefiniowanych na konkretnym serwerze opcji. Analizę logów można wykonać ręcznie, za pomocą zwykłego edytora tekstów i arkusza kalkulacyjnego. W wypadku większych serwisów natężenie ruchu sprawia, że ręczna obróbka danych byłaby zbyt czasochłonna – do kompleksowego pomiaru ruchu na witrynie służy wówczas specjalne oprogramowanie. Jego zaletą jest możliwość analizy ogromnej liczby logów i prezentacja wyników w sposób żądany przez użytkownika. Typowy program analityczny może generować raporty, w których znajdują się następujące informacje:

– liczba wywołań (hits) – czyli wszystkich plików pobranych z serwera, włączając w to np. pliki graficzne lub systemowe:

– liczba odsłon (pageviews) – czyli wszystkich pobranych z serwera stron www:-

– liczba wizyt – czyli sesji połączeniowych z danym serwisem:

– liczba użytkowników (unique users) – zidentyfikowanych komputerów łączących się z serwisem (identyfikacja następuje poprzez adres IP i(lub) specjalny plik wysyłany do komputera użytkownika, tzw. cookies): możliwe jest również generowanie raportów równoległych, to jest pokazujących np. dane na temat internautów znajdujących się w danym momencie na stronach analizowanego serwisu www:

– liczba kilobajtów – czyli łącznej objętości pobranych plików:

– liczba wywołań według kodu odpowiedzi – serwer zapamiętuje na przykład, które strony zostały wyświetlone (kod 200), które zostały pokazane tylko częściowo (kod 206), a ile wywołanych stron nie zostało znalezionych (błąd 404):

– ranking najpopularniejszych stron w serwisie – lista najczęściej odwiedzanych przez internautów stron znajdujących się na poddanym analizie serwerze:

– ranking stron, z których nastąpiło odwołanie – czyli stron, które skierowały internautę do serwisu (w wypadku, gdy użytkownik sam wpisał adres w przeglądarce lub wybrał go z „ulubionych”, mamy do czynienia z tzw. odwołaniem bezpośrednim):

– ranking szukanych słów (gdy strona posiada wyszukiwarkę):

– ranking lokalizacji – adresów, z których wywołano stronę:

– ranking geolokalizacyjny – funkcja programów analitycznych, pozwalająca określić miejsce, z którego użytkownik łączył się z danym serwisem: w bardziej zaawansowanych mechanizmach określa się np. nie tylko kraj, ale i miasto:

– ranking technologiczny – najczęściej używany system operacyjny, przeglądarka itd.

Powyższe raporty mogą być generowane w odniesieniu do różnych przedziałów czasowych: mogą to być statystyki godzinowe, dzienne, tygodniowe, miesięczne, kwartalne lub roczne. W każdym wypadku możemy otrzymać różnorodne przekroje, pozwalające na dalszą analizę danych.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>