Rankingi lokalizacji i technologii

Dzięki rankingom lokalizacji możemy przyjrzeć się bliżej samym internautom. W rankingu takim identyfikowane są komputery, z których pochodzi najwięcej wizyt w serwisie. Dane te są interesujące: może się na przykład okazać, że na strony firmy często zaglądają konkurenci lub jej potencjalni kontrahenci. Czasem jednak nie da się precyzyjnie określić użytkownika, szczególnie jeśli korzysta z dostępu komutowanego (wdzwanianego).

Bardzo interesujące są również rankingi geolokalizacyjne – pokazują one, z jakich krajów pochodzą użytkownicy serwisu. Jeśli serwis firmowy jest przygotowany wyłącznie w języku polskim, należy się oczywiście spodziewać, że większość wizyt będzie pochodziła z Polski. Nowe systemy analizujące ruch pozwalają również na precyzyjne określenie regionu Polski, z którego pochodzą zapytania: na tej podstawie tworzony jest ranking województw lub nawet miast, z których najczęściej łączą się internauci.

Rankingi technologiczne pozwalają ustalić, z jakiego systemu lub przeglądarki korzystają najczęściej osoby odwiedzające serwis lub też jaka jest rozdzielczość ekranu, na którym pracują. Wbrew pozorom są to dość istotne informacje, szczególnie w wypadku modyfikacji serwisu: wiadomo wówczas, jakie mechanizmy możemy zastosować, by były one widoczne dla większości użytkowników, oraz pod kątem jakiej rozdzielczości optymalizować serwis (jeśli zachodzi taka potrzeba). Gdy statystyki wskazują na dużą różnorodność stosowanych przeglądarek czy rozdzielczości, użytkownik powinien mieć na przykład możliwość wyboru wersji tekstowej lub też strony w wyższej rozdzielczości. Czasem wybór rozdzielczości może przebiegać automatycznie (program sam rozpoznaje parametry ekranu użytkownika i na tej podstawie wybiera optymalną wersję serwisu).

Oprogramowanie mierzące ruch na witrynie może tworzyć również bardziej skomplikowane zestawienia, jak na przykład profil i ścieżka wizyty. Profil wizyty to nic innego jak zbiór wszystkich stron odwiedzonych przez użytkownika w trakcie trwania jednej sesji (bez uwzględnienia danych na temat ruchu oraz liczby odsłon poszczególnych stron – w tego typu statystykach nie będzie widoczne np. kilkakrotne obejrzenie tej samej strony). Określenie typowych dla danego serwisu profili wizyt może pomóc w zbudowaniu profili internautów odwiedzających serwis (co może być cenną pomocą w procesie segmentacji). Z kolei ścieżka wizyty to dokładnie oznaczona trasa, jaką pokonał internauta w serwisie: uwzględniana jest kolejność odwiedzanych stron oraz kilkakrotne obejrzenie jednej i tej samej strony. Czasem na wykresie przedstawiany jest również czas trwania wizyt. Analiza typowych ścieżek wizyt pozwala na określenie tuneli komunikacyjnych w ośrodku www i daje możliwość optymalizacji odnośników i układu całości serwisu, z uwzględnieniem preferencji internautów.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>