Psychologiczny proces akceptacji zmian – MWP

Każdy z nas, niezależnie od tego, do jakiej grupy konsumentów należy, zanim zaakceptuje jakiś nowy pomysł, musi przejść przez różne fazy psychologiczne. Różni nas jedynie szybkość, z jaką przechodzimy z jednego etapu do następnego. Są to następujące fazy:

– Obojętność: Początkowo prawie że nie zwracamy uwagi na innowacje:

– Szyderstwo: Nowy pomysł wywołuje w nas ironiczny uśmiech, jeżeli nie szczery śmiech:

– Opozycja: Doszukujemy się wszelkich możliwych racji, które wykazałyby, że dany pomysł jest niemożliwy:

– Akceptacja: W końcu znajdujemy wystarczające racje aby zaakceptować nowy pomysł:

– Oczywistość: Czy to nie istniało od zawsze?

Wymownym przykładem może być prywatne transmitowanie programów radiowych w Europie. Zaczęło się to w 1970 roku, gdy kilku entuzjastów zbierało się wokół nadajnika i nieoficjalnie nadawało program w zasięgu 20 kilometrów (faza obojętności).

Ci pionierzy, przeważnie młodzi ludzie, stali się obiektem kpin swoich kolegów (faza szyderstwa). Pomimo to „zabawa” ta rozpowszechniła się szeroko, szczególnie wśród nastolatków, aż do momentu, gdy wprowadzono reklamę, jako środek finansujący.

Zaalarmowane popularnością tego ruchu władze publiczne ogłosiły wówczas, że fale eteru są własnością państwa i tylko ono może przyznać je „poważnym’’ stacjom radiofonicznym. Młodzi spryciarze, którzy zabawiali się swoim lokalnym radiem, byli poza prawem. Konfiskowano ich nadajniki (faza opozycji).

Pomimo tej opozycji, działalność ta rozwijała się coraz bardziej, aż za dziesięć lat opinia publiczna zaczęła akceptować pomysł prywatnych stacji radiowych, i w konsekwencji zostały ustanowione odpowiednie przepisy ich dotyczące (faza akceptacji). Obecnie niezależne stacje radiowe spotyka się na porządku dziennym (faza oczywistości). Niektóre z nich osiągnęły ogromny sukces. Np. Fun Radio we Francji otrzymuje dziennie do 40 000 telefonów od młodych ludzi, którzy chcą wejść na antenę. Słucha ich co wieczór, dzięki satelicie, około dwu i pół miliona słuchaczy z wszystkich francuskojęzycznych krajów świata.

Jak ukazały się kuchenki mikrofalowe, początkowo przyjmowano je z większą lub mniejszą obojętnością. Do czego miałby służyć drugi piekarnik, skoro już ma się jeden, który doskonale funkcjonuje? Nie ma już miejsca w kuchni, a poza tym jest to tylko przejściowa moda.

Po czym następowała faza opozycji. Te fale z pewnością nie są nieszkodliwe. Prawdopodobnie powodują one raka oraz niepłodność. Według pogłoski, w Stanach Zjednoczonych wytoczono procesy sądowe producentom kuchenek mikrofalowych. Koniecznie trzeba zapobiec temu w Europie!

Dzisiaj używanie kuchenek mikrofalowych stało się oczywistym faktem. Gdy kupujemy mrożonki, jedynym sposobem ich przyrządzania, podanym na opakowaniu jest mikrofalówka.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>