Powierzchnie reklamowe, czyli reklamobiorcy

Podaż powierzchni reklamowej w sieci jest praktycznie nieograniczona – elementy reklamowe można zamieszczać wszędzie. Ale też reklamodawcy (zamawiający reklamę) kierują się w doborze witryn dwoma kryteriamiLóglądalno- ściąoraz zakresem tematycznym

Witryny o wysokiej oglądalności to przede wszystkim strony dużych portali, katalogów oraz czołowych serwisów informacyjnych. Na tych witrynach prowadzone są kampanie zasięgowe, to jest obliczone na dotarcie do jak największej liczby internautów} W wypadku wykupienia powierzchni reklamowej na tego typu witrynie, powinniśmy zabezpieczyć się przed wielokrotnym wyświetlaniem reklamy jednej i tej samej osobie (nowoczesne programy adserwerowe umożliwiają ograniczanie liczby wyświetleń reklamy jednej osobie w określonym czasie).

Konkurencją dla dużych portali są sieci reklamowe – zrzeszenia witryn, które oferują wspólnie powierzchnię reklamową, tworząc tym samym coś na kształt rozproszonego portalu. W chwili pisania tej książki największą polską siecią reklamową był Ad.net, z około 10-procentowym udziałem w polskim rynku e-reklamy. Obok tej sieci istniały też mniejsze, jak IDMnet czy ARBOmedia (dawny AdMaster).

Do prowadzenia kampanii targetowanych (kierowanych do określonego odbiorcy) lepsze są witryny tematyczne lub subserwisy tematyczne dużych portali horyzontalnych. W takim wypadku reklamodawca uzyskuje wprawdzie mniejszy zasięg przekazu, ale równocześnie komunikat trafia do precyzyjnie określonej grupy docelowej. Inna jest przecież widownia serwisu sportowego, inna – finansowego.

Zdecydowana większość budżetów reklamowych trafia do największych podmiotów na rynku – dużych portali oraz sieci reklamowych. Od lat w czołówce światowej pod względem wartości realizowanych kampanii znajdują się portale Yahoo! i AOL, a w Polsce – Onet i Wirtualna Polska.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>