Również w polskich wyszukiwarkach i katalogach pojawiły się pierwsze płatne usługi, ułatwiające promowanie witryn. Na przykład Onet.pl zaoferował link sponsorowany – jest to wykupienie początkowego miejsca w wynikach poszukiwania zarówno w polskich, jak i w światowych zasobach. Odnośnik taki pojawia się na barwnym tle, z adnotacją „link sponsorowany”. Usługa posiada oczywiście ograniczenia: tytuł nie może być dłuższy niż 64 znaki, a opis powinien zawierać maksymalnie 264 znaki (licząc ze spacjami).
Link sponsorowany w wyszukiwarce polega na wykupieniu słowa lub słów kluczowych. Kiedy internauta wpisze dane słowo w okienko wyszukiwarki, jako pierwszy rekord w wynikach wyszukiwania pojawi się właśnie wykupiony link. Inaczej działa link sponsorowany w katalogu, co jest rzecz jasna pochodną odmiennych zasad działania wyszukiwarek i katalogów. Link sponsorowany jest tutaj zamieszczany na pierwszym miejscu w wybranej kategorii tematycznej.
Wirtualna Polska wprowadziła do swojej oferty podobną usługę – pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania lub pozycjonowanie w katalogu. Dodatkowo w ofercie znalazła się usługa reklamowa sprzężona z wyszukiwarką: baner przypisany do słów kluczowych (wyświetlany na stronie z wynikami poszukiwań wykupionych słów kluczowych).
Również wyszukiwarka Netsprint.pl oferuje możliwość zamieszczania linków sponsorowanych, pozwalających na wyświetlanie rekordu danej firmy na pierwszym miejscu strony z wynikami poszukiwań wykupionego słowa kluczowego.
Leave a reply