Płatne formy promocji w katalogach i wyszukiwarkach

Wraz z rozwojem Internetu następuje jego stopniowa komercjalizacja. Zjawisko to zatacza coraz szersze kręgi – nic w tym dziwnego, bo sieć jest obecnie częściej wykorzystywana przez przedsiębiorstwa: pojawiają się też płatne usługi świadczone przez wyszukiwarki i katalogi. Poświęcimy tutaj temu zagadnieniu nieco miejsca, mimo że tak naprawdę jest ono bardziej związane z reklamą aniżeli z promocją w systemach wyszukiwawczych.

Jak już wspomnieliśmy, na dopisanie strony do katalogu Yahoo! trzeba nieraz czekać kilka miesięcy. Ale jest też oferta komercyjna – Yahoo! Express. Gwarantuje ona przejrzenie strony przez zespół portalu w ciągu siedmiu dni roboczych – w tym terminie strona jest dodana do zasobów katalogu lub też jej właściciel otrzymuje e-mail z informacją o przyczynie odmowy rejestracji (w takim wypadku pieniądze nie są jednak zwracane). Jak widać, opłata jest pobierana nie za dopisanie strony do katalogu, ale… za jej przejrzenie przez redakcję. W chwili oddawania niniejszej książki do druku usługa taka wiązała się z opłatą roczną w wysokości 299 dolarów lub 600 dolarów dla witryn oferujących treści dla osób dorosłych. W wypadku dodania witryny do zasobów katalogu jej właściciel będzie musiał wnosić wspomnianą opłatę co roku.

Również Altavista wprowadziła opłatę za ekspresowe dodawanie strony do zasobów wyszukiwarki. Usługa pod nazwą Express Inclusion obejmuje:

– możliwość jednorazowego dopisania do 500 adresów do bazy (w rejestracji standardowej, bezpłatnej, możliwe jest dopisanie do pięciu adresów):

– zarejestrowanie adresów w ciągu dwóch dni roboczych (standardowo 4-6 tvgodni):

– odświeżanie dodanych w ten sposób rekordów w okresie sześciu miesięcy od dnia rejestracji (rejestracja standardowa nie daje takiej możliwości):

– możliwość dodania do rekordu innych elementów, na przykład: własnego logo, ikony, wyróżnionego tekstu lub odnośników tekstowych do ciekawszych stron w serwisie: elementy te będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Półroczna subskrypcja takiej usługi kosztowała w chwili pisania tej książki 29 USD za jeden dopisany adres URL. Dla większej liczby adresów udzielany był rabat, wyższe stawki obowiązywały natomiast w wypadku witryn z treściami dla dorosłych.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>