Najbardziej znaną niezależną polską wyszukiwarką jest NetSprint. Jest ona używana nie tylko przez portal Interia.pl, lecz także przez mniejsze, bardziej wyspecjalizowane witryny (w tym również – co istotne dla firm – oferujące treści biznesowe, jak na przykład BiznesNet, Tygodnik Finansowy czy Panorama Firm). Dlatego warto dodać stronę do zasobów NetSprint.pl. Poniżej garść uwag, które powinny ułatwić ten proces i sprawić, że będzie on efektywny.
Do NetSprinta należy zgłaszać wyłącznie strony działające w domenie polskiej (.pl). Jeśli strona ma inny adres (np. .com czy .net), jedynym wyjściem jest zarejestrowanie jej odpowiednika w domenie .pl (może to być nawet alias – ale w takim wypadku nie zarejestrujemy już strony w Onecie).
Zgłaszamy jedynie stronę główną, reszta serwisu zostanie zindeksowana przez automat. NetSprint posiada mechanizmy, które odświeżają co jakiś czas bazę danych. W razie dokonania poważnych zmian możemy jednak zmusić wyszukiwarkę do kolejnych odwiedzin, zgłaszając stronę ponownie do indeksowania (procedura identyczna jak w wypadku pierwszego zgłaszania strony).
Strony są dodawane do bazy w czasie jednego do dwóch tygodni. Wyszukiwarka umożliwia wykupienie sponsorowanego linku, dzięki czemu możemy lepiej wypromować naszą stronę. Więcej na ten temat piszemy w następnym podrozdziale, poświęconym płatnym formom prezentacji w wyszukiwarkach.
Strony są weryfikowane przez mechanizm NetSprint według ściśle określonego algorytmu, a ocena strony następuje na podstawie rankingów słów i linków. Ranking słowa polega na zbadaniu, w jakim stopniu treść strony odpowiada zadanemu pytaniu. Automat sprawdza przy tym, ile razy oraz w jakim kontekście dane słowo wystąpiło w dokumencie. Występowanie słów jest punktowane, przy czym pod uwagę brane są następujące konteksty (uporządkowane tu według stopnia ich ważności):
– (1) adres domeny – w postaci www.jakiśadres.pl:
– (2) tytuł strony – określony znacznikiem
– (3) dalsza część adresu – czyli na przykład www.jakiśadres.pl/jakaśstrona.html:
– (4) słowa kluczowe – zdefiniowane w znacznikach
– (5) opis strony – umieszczony w znaczniku
– (6) słowa w nagłówkach na stronie – widoczne w strukturze jako oznaczone para metrami
:
– (7) słowa w treści strony.
Z kolei ranking linków jest określany na podstawie odnośników do danej strony, znajdujących się w polskich zasobach Internetu. Nie decyduje tu jedynie sama liczba odnośników, ale i ich waga (zależy od popularności strony, na których się znajdują).
Leave a reply