Najważniejsze modele cenowe

W rozliczaniu kampanii internetowych stosowane są różne modele: biorące pod uwagę czas emisji reklamy, liczbę wyświetleń lub kliknięć na dany baner, wreszcie uzależnione od efektów (działań internauty). W niniejszym podrozdziale przedstawimy pokrótce wszystkie sposoby rozliczeń.

Najstarszym modelem cenowym, stosowanym w rozliczeniach kampanii reklamowych w Internecie, jest tzw. opłata jednolita (fiat fee, zwana też opłatą czynszową), uzależniona od czasu ekspozycji danego elementu reklamowego. Jest pobierana przeważnie za tydzień emisji, rzadziej – za miesiąc: największe witryny proponują czasem w swoich cennikach opłaty za jeden dzień. Obecnie model ten jest raczej rzadko wykorzystywany, przeważnie pojawia się w urnowach sponsorskich i dotyczy emisji przycisków reklamowych lub pól tekstowych. Opłata typu fiat fee jest często pobierana przez serwisy, które gwarantują wysoką odwiedzalność strony z reklamą.

Model fiat fee można polecić firmom, które zamierzają przeznaczyć większe kwoty na promocję w sieci – w takim wypadku istnieje możliwość wynegocjowania korzystnych stawek. W rozliczeniu czynszowym najlepiej jest kupować powierzchnię pod reklamę wizerunkową, eksponującą logo danej firmy, a wybierać trzeba serwisy większe -pamiętając, że oglądalność reklamy będzie tu jedynie prognozowana na podstawie danych na temat ruchu w serwisie w poprzednich miesiącach?

Sprzedaż reklamy według modelu fiat fee wcale nie zwalnia witryny od dostarczenia reklamodawcy raportów na temat oglądalności stron. Otrzymując taki raport, możemy wysnuć ważne wnioski na przyszłość, przeliczając poniesione opłaty w stosunku do kosztów reklamy rozliczanej na podstawie liczby wyświetleń.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>