Marketing wirusowy w Internecie

W nowoczesnym marketingu coraz większe znaczenie zyskuje przekaz nieformalny, zwany też często mouth-to-mouth promotion lub word of mouth, który jest już zaliczany do narzędzi kompozycji promocyjnej (promotion mix), a więc stawiany na równi z takimi działaniami jak reklama, public relations czy promocja sprzedaży. Również w Internecie przekaz nieformalny jest bardzo popularny – jest on najczęściej nazywany marketingiem wirusowym (z jęz. angielskiego viral marketing).

Dlaczego „wirusowy”? Ponieważ jego działanie jest podobne do działania wirusa grypy: jedna osoba (nosiciel) go łapie, po czym zaraża innych, ci stają się tym samym nosicielami i zarażają kolejne osoby i tak dalej. Liczba osób zarażonych rośnie w postępie geometrycznym – tak właśnie działa typowy wirus, taka jest też ogólna zasada działania programów e-marketingu wirusowego. Jedna osoba korzysta z usługi w sieci, a ponieważ jest z niej zadowolona, poleca tę usługę innym, z poinformowanej w ten sposób grupy kilka osób decyduje się na skorzystanie z tej samej usługi, a jeśli i one będą zadowolone, polecają ją dalej.

Za klasyczny przykład marketingu wirusowego uchodzi kampania bezpłatnych kont pocztowych firmy Hotmail. O jej powodzeniu przesądziły dwa fakty: po pierwsze Hotmail był wówczas jednym z nielicznych serwisów oferujących darmową pocztę elektroniczną, po drugie jako pierwszy zdecydował się na nietypowe działanie marketingowe, osiągając właśnie dzięki temu przewagę konkurencyjną.

Zasada działania programu Hotmail była bardzo prosta: użytkownik zakładał darmowe konto pocztowe w serwisie, a do każdego wysyłanego listu automat doklejał informację o możliwości założenia takiego konta na serwerze Hotmail (zaopatrzoną w odnośnik do strony serwisu), którą mógł zobaczyć każdy odbiorca przesyłki. Początkowo automatycznie doklejano informację w formie: PS. Get yourfree e-mail at http://www.hotmail.com, co sprawiało wrażenie, jak gdyby sam nadawca listu był autorem dopisku. Dopiero później usunięto z komunikatu promocyjnego post scriptum, został on też wyraźnie oddzielony od treści. Kampania Hotmail przyniosła rewelacyjne wyniki: w ciągu kilku zaledwie miesięcy serwis pozyskał milion użytkowników kont pocztowych. Dziś Hotmail nie osiągnąłby już zapewne tak dobrego wyniku kampanii, przede wszystkim ze względu na podobne działania konkurencji. Niezaprzeczalnym faktem jest jednak nadal bardzo duża skuteczność przekazów nieformalnych w sieci.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>