Jak przygotować komercyjny list elektroniczny cz. II

Treść przesyłki. Redagując promocyjny e-mail, należy pamiętać o kilku zasadach. List powinien być przede wszystkim zwięzły – szczególnie w wypadku wysyłania pierwszej oferty do danej osoby. Wówczas przesyłka musi mieć też bardziej formalny charakter – może zawierać w nagłówku dane osoby lub firmy, do której się zwracamy. Jeśli korespondencja jest już zaawansowana, można pozwolić sobie na charakterystyczny dla e-mailów półoficjalny ton, pod warunkiem jednak, że wyczujemy, iż nasz partner czy kontrahent akceptuje taką formę korespondencji. Jeżeli firma chce przedstawić obszerną ofertę, najlepiej jest opisać ją w kilku słowach, a pod spodem zamieścić link do strony, na której znajduje się pełna informacja (świadczy to o wysokiej kulturze nadawcy, który szanuje czas osób niekoniecznie zainteresowanych ofertą firmy).

Format przesyłki. Tradycyjnym formatem przesyłek e-mailowych jest czysty tekst. Niewątpliwą zaletą tego formatu jest szybkość pobierania danych oraz uniwersalność – przesyłka może być przeczytana na każdym komputerze. Dodatkowo za tym właśnie formatem przemawia jego wysoka akceptacja przez internautów – z badań firmy eMarketer wynika, że aż 62 proc. ankietowanych preferuje listy w postaci zwykłego tekstu, 35 proc. badanych woli równie popularny format html, a zaledwie 3 proc. nowoczesny rich media, wykorzystujący zaawansowane mechanizmy multimedialne, łączące np. ruchomy obraz z dźwiękiem. Szczególnie ta ostatnia forma nie jest łubiana przez użytkowników, bo zawiera często obszerne i uciążliwe animacje. Co ciekawe, zupełnie inaczej na tę sprawę patrzą osoby odpowiedzialne za promocję – tylko 32 proc. z nich wybiera format tekstowy, aż 60 proc. – format html. Wniosek jest taki, że to, co podoba się reklamodawcom, niekoniecznie jest najbardziej skuteczne (w wypadku mailingu tekstowego z dalszej komunikacji rezygnuje nieco ponad 1 proc. internautów, w wypadku formatu html wskaźnik ten wynosi już 3,2 proc.). Lepiej jest więc przesłać profesjonalną ofertę w formacie tekstowym, niż wydawać pieniądze na przygotowanie multimedialnego mailingu, który będzie zdecydowanie mniej chętnie widziany przez internautów.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>