Internetowe katalogi produktów

Marketing katalogowy jest jedną z najpopularniejszych form bezpośrednich działań promocyjnych skierowanych do potencjalnego klienta. W Internecie polega on na zaprezentowaniu na firmowej stronie www katalogu produktów danej firmy. Nowoczesne metody przekazu, w tym przede wszystkim rich media, umożliwiły również rozsyłanie takich katalogów za pomocą poczty elektronicznej.

Elektroniczny marketing katalogowy – w odróżnieniu od sklepu internetowego – polega na samej prezentacji firmowej oferty. Na stronie znajduje się wówczas odnośnik umożliwiający wysłanie drogą elektroniczną informacji o zainteresowaniu ofertą: po otrzymaniu zgłoszenia firma zazwyczaj szybko kontaktuje się z osobą, która wysłała zapytanie. Inną możliwością jest podanie – obok ofert katalogowych – numeru infolinii, na którą użytkownik może zadzwonić w celu zasięgnięcia bliższych informacji.

Sposób ten jest praktykowany przede wszystkim na rynkach, gdzie ceny są negocjowane, tak więc nie ma większego sensu ich prezentacja na stronach www. Typowym przykładem jest rynek przemysłowy, na którym każdą transakcję poprzedzają negocjacje, a ostateczna cena jest uzależniona od wielu czynników, jak na przykład usługi dodatkowe, opieka techniczna, udzielone gwarancje, terminy płatności itd.

Jeśli firma działa na rynku dóbr przemysłowych, najprawdopodobniej nie zdecyduje się na formułę pełnego e-commerce, czyli elektronicznego sklepu. Powody są co najmniej dwa: pierwszy to wspomniane już negocjowane ceny, drugi natomiast wynika ze specyfiki rynku i odbiorcy – nie należy raczej oczekiwać, że ktoś kupi na przykład dźwig budowlany, godząc się na płatność w sklepie internetowym czy za zaliczeniem pocztowym…

Dlatego właśnie katalogi najczęściej zawierają formularze, w których zainteresowana osoba podaje swoje dane: nazwę firmy i profil jej działania, lokalizację, zakres zainteresowania ofertą prezentowaną na www (zazwyczaj chodzi o konkretny produkt lub grupę produktów), dodatkowo podaje też swoje dane i preferowany sposób kontaktu (telefon, e-mail, osobiste spotkanie). W formularzu często znajduje się pole wyboru, na którym można zaznaczyć jedną z opcji: „proszę o kontakt telefoniczny”, „proszę o przesłanie pełniejszych informacji za pośrednictwem poczty elektronicznej”, „proszę o informacje zwykłą pocztą” lub „proszę o spotkanie z przedstawicielem”. Firma, która otrzymała sygnał o zainteresowaniu ze strony internauty, powinna zareagować w miarę szybko, bezwzględnie pamiętając o preferowanej formie kontaktów – nie należy więc być nachalnym i dzwonić do kogoś, kto prosił nas o przesłanie dokładniejszej oferty pocztą elektroniczną!

Najbardziej zaawansowaną formą marketingu bezpośredniego w sieci, będącą naturalnym rozwinięciem katalogu, jest sklep internetowy. Formalnie rzecz biorąc, jest to nadal interaktywny katalog, tyle że uzupełniony aplikacją umożliwiającą składanie zamówień oraz (ale nie zawsze) dokonywanie płatności on-line (inną formą płatności jest na przykład przesyłka za zaliczeniem pocztowym).

Sklep internetowy jest rozwiązaniem często stosowanym na rynku konsumenckim, czyli rynku B2C. Mamy tu do czynienia z bardzo dużą liczbą konsumentów i ze standardowym produktem, którego cena jest arbitralnie ustalona. W ten sposób sprzedaje się np. książki, programy komputerowe, płyty i kasety czy usługi turystyczne.

Należy się spodziewać, że w najbliższych latach wartość transakcji on-line będzie się systematycznie powiększała. Będzie to równoznaczne z rosnącym znaczeniem promocji sprzedaży oraz marketingu bezpośredniego, jako działań najefektywniej wspierających handel elektroniczny.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>