IAB zaleca następujące formaty skyscraperów:

– 120X600 IMU Skyscraper (typowy skyscraper),

– 160X600 IMU Wide Skyscraper (szeroki skyscraper).

Rectangle (baner śródtekstowy)

Reklamy typu rectangle należą również do grupy wielkoformatowych: zostały wprowadzone do standardów IAB – podobnie jak skyscrapery – w 2001 roku. Rectangle to stosunkowo duży prostokąt, umieszczany zwykle w środku strony www. Przypomina nieco tradycyjne, oblane tekstem ramki reklamowe, pojawiające się w prasie drukowanej.

Rectangle to reklama typu banerowego (pull), a ponieważ jest umieszczany w środku strony, jego druga, równolegle funkcjonująca nazwa to baner śród- tekstowy. Spore rozmiary reklamy typu rectangle umożliwiają tworzenie ciekawych kreacji w różnych formatach. Jest to jednak forma nieco bardziej agresywna od bane- ra czy skyscrapera, ponieważ zmusza użytkownika do przewinięcia strony. W pojedynczych wypadkach jest to absolutnie nieodczuwalne, ale w razie wykupienia większych kampanii na witrynie powoduje irytację części internautów. IAB zaleca następujące formaty banerów śródtekstowych:

– 180X150 IMU Rectangle (prostokąt),

– 300X250 IMU Medium Rectangle (średni prostokąt),

– 336X280 IMU Large Rectangle (dużyprostokąt),

– 240X400 IMU Vertical Rectangle (pionowy prostokąt).

Odnośnik tekstowy (pole tekstowe)

Odnośnik tekstowy jest bardzo tradycyjnym, choć niestety mało docenianym przez reklamodawców elementem reklamowym typu puli. Zazwyczaj jest emitowany w miejscach, w których pojawiają się też przyciski reklamowe (buttony). Odnośnik tekstowy – w przeciwieństwie do innych form reklamy na www – opiera się wyłącznie na tekście. Jest to krótki przekaz reklamowy, uzupełniony łączem do strony firmowej reklamodawcy.

W ostatnim czasie odnośniki tekstowe zostały nieco zapomniane – reklamodawcy i pośrednicy wybierają zwykle rozbudowane graficznie formy reklamy. Trzeba przyznać, że odnośniki tekstowe nie potrafią wzbudzać takiego dużego zainteresowania jak formy graficznęLnie można też liczyć na promocję nieformalną typu mouth-to-mouth, czyli pocztę pantoflową (często słyszy się pytania typu: Widziałeś ten ciekawy baner promujący produkt X? W odniesieniu do reklamy tekstowej jest to prawie niemożliwej

Pole tekstowe ma jednak kilka niewątpliwych zalet. Przede wszystkim należy do najmniej ofensywnych form reklamowych. Odnośnik reklamowy bywa często mylony z odnośnikiem własnym serwisu, przez co, paradoksalnie, może rosnąć jego skuteczność. Dzięki odnośnikom tekstowym na strony reklamodawcy trafią osoby rzeczywiście zainteresowane danym zagadnieniem.

Odnośniki tekstowe są też najtańszą formą reklamową, zwykle sprzedawaną w modeluflat fee lub w modelach CPM czy CPC po bardzo atrakcyjnych cenach. Są umieszczane w kodzie strony, dzięki czemu przy analizie ich oglądalności możemy korzystać po prostu ze statystyk serwera (ponieważ są elementem tekstowym, pełne załadowanie strony oznacza również wyświetlenie pola tekstowego).

Odnośniki tekstowe nie spełnią swojej funkcji jako główny element kampanii reklamowej, mogą natomiast stanowić doskonałe uzupełnienie reklamy ba- nerowej czy bardziej agresywnych form promocyjnych. Ważnymi odmianami reklam tekstowych są: classifieds (ogłoszenia drobne) oraz odnośniki tekstowe w wyszukiwarkach.

Classifieds to najbardziej tradycyjna forma reklamy internetowej, choć także obecnie nieco zapomniana. Są to drobne ogłoszenia tekstowe, które firmy zamieszczają na różnych stronach – przeważnie w katalogach i bazach danych. Sieciowe ogłoszenia drobne zawierają zwięzłą informację o danym przedsiębiorstwie wraz z odnośnikiem do jego strony www.

Z kolei odnośniki tekstowe w wyszukiwarkach są formą promocji typu keywords advertising (opartej na słowach kluczowych). Szerzej na ten temat pisaliśmy w rozdziale dotyczącym promocji w katalogach i wyszukiwarkach.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>