W wypadku gier sieciowych promocja polega na eksponowaniu logo danej firmy, czasem też firma funduje nagrody dla najlepszych graczy. W bardziej rozbudowanych grach wykorzystywane są inne elementy, na przykład komunikacja za pośrednictwem e-maili, SMS-y itd. Najbardziej znaną na świecie grą wykorzystującą m.in. strony www jest organizowana corocznie Nokia Gamę.
Elementy graficzne do pobrania. Często serwisy firmowe oferują elementy graficzne do pobrania, najczęściej są to tapety i wygaszacze ekranu, rzadziej – wystrój całego pulpitu. Zazwyczaj wygaszacz lub tapeta zawiera logo firmy lub odnośnik umożliwiający natychmiastowe wejście na daną stronę www (szerzej na ten temat piszemy w rozdziale poświęconym promocji sprzedaży).
Wirtualne kartki pocztowe. Usługa ta polega na umożliwieniu internautom wysyłania kartek elektronicznych, zawierających pozdrowienia lub życzenia. Firma ma tu dwie możliwości: może stworzyć własny system rozsyłania takich wirtualnych pocztówek (w takim wypadku mogą one zawierać małe elementy autopromocyjne), może też wykorzystać istniejące w sieci ośrodki oferujące tego typu usługi, obejmując je sponsoringiem.
Chat-roomy i fora dyskusyjne. O wykorzystywaniu forów dyskusyjnych pisaliśmy już we wcześniejszych podrozdziałach. Marketing na chat-roomach natomiast jest bardzo trudny do prowadzenia, przede wszystkim ze względu na dużą ulotność tego medium (dyskusje są prowadzone on-line i nie są archiwizowane). Z kolei własny chat-room może założyć tylko firma, której strona internetowa cieszy się rzeczywiście dużym powodzeniem – aby wchodzący do pokoju dyskusji internauta nie był witany komunikatem typu „jesteś pierwszym gościem na tej stronie”.
Elementy interaktywne są bardzo dobrym środkiem oddziaływania marketingowego, pod warunkiem jednak, że w kampanii promocyjnej nie są środkiem jedynym. Każda firma musi pamiętać przede wszystkim, że najbardziej skuteczne są proste i przyjazne dla użytkownika (czytaj: nieagresywne) formy promocji. 0 jednej z najlepszych – poczcie elektronicznej – piszemy obszernie w kolejnym rozdziale.
Leave a reply