E-marketing bezpośredni (w tym poczta elektroniczna)

Kontrola w pierwszej fazie obejmuje m.in. sprawdzenie przekazów, które będą rozsyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej, należy też zweryfikować poprawność działania mechanizmów programistycznych, służących do obsługi zaawansowanych form marketingowych (personalizacje serwisów, katalogi produktów, wirtualne sklepy itd.).

Kontrola wstępna zakłada tu sprawdzenie poszczególnych elementów, które będą używane w sieciowej promocji sprzedaży. Jeśli np. w ramach tej promocji firma udostępnia na stronie wersję demonstracyjną programu, należy raz jeszcze zbadać poprawność jej działania i sprawdzić ścieżki dojścia (rozmieszczenie w serwisie odsyłaczy prowadzących do strony z programem).

Dodatkowo należy skontrolować całą kompozycję promocyjną (promotion mix) pod kątem spójności planowanych działań. Ewentualne korekty w fazie przygotowania kampanii będą dużo prostsze i tańsze od tych prowadzonych w trakcie trwania promocji.

Kontrola równoległa (nazywana popularnie bieżącą) jest prowadzona w trakcie realizacji kampanii promocyjnej. W bieżących działaniach kontrolnych często wykorzystuje się cele cząstkowe: pozwalają one na określenie kierunku ewentualnych zmian.

Kontrola bieżąca polega na systematycznym śledzeniu oglądalności stron, w rozbiciu na poszczególne dni (służą do tego programy analizujące ruch na witrynie). Należy również analizować przychodzącą do firmy pocztę, która może zawierać sugestie co do konstrukcji lub zawartości serwisu.

Do bieżącej kontroli działań reklamowych wykorzystywane jest oprogramowanie adserwerowe, które jest w stanie na bieżąco podawać aktualny stan kampanii: liczbę odsłon poszczególnych form reklamy, współczynnik CTR (stosunek liczby kliknięć do wyświetleń) czy liczbę osób (unique users), które miały już kontakt z reklamą. W razie niezadowalających wyników może się okazać konieczna weryfikacja wcześniej przygotowanych mediaplanów. Częścią bieżącej kontroli skuteczności reklam jest analiza logów własnego serwera www – można wówczas zbadać zachowanie użytkowników, którzy odwiedzili strony dzięki emitowanej reklamie.

Bieżąca kontrola działań może polegać w tym wypadku na wpisaniu słów kluczowych w okno wyszukiwarki i sprawdzeniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania oraz na sprawdzaniu obecności strony w katalogach.

Kontrola równoległa działań public relations sprowadza się do bieżącego monitorowania wyselekcjonowanych wcześniej stron, do których rozsyłane są komunikaty prasowe. Należy sprawdzać, które komunikaty zostały wykorzystane lub w całości opublikowane i na jakich witrynach.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>