CPM – opłata za tysiąc wyświetleń

Najczęściej obecnie spotykaną formą rozliczeń reklamy jest model CPM, czyli koszt tysiąca odsłon banera. Inny spotykany w tym modelu rozliczeń wskaźnik to CPI – cost per impression, czyli koszt jednego wyświetlenia, który zawsze przyjmuje wartość jednej tysięcznej CPM. Na przykład, CPM 90 mówi, że za 90 zł netto możemy wykupić na witrynie 1000 odsłon reklamowych, równocześnie CPI (czyli koszt jednego wyświetlenia) wyniesie w tym wypadku 9 groszy. Wskaźnik CPM jest również używany w mediach tradycyjnych, co ułatwia osobom zajmującym się planowaniem porównywanie kosztów reklam internetowych z kosztami innych form promocji.

W ostatnim czasie pojawiły się zaawansowane mechanizmy adserwerowe, umożliwiające na przykład ograniczanie liczby wyświetleń reklamy jednemu użytkownikowi. Jeśli kampania zostanie zaprojektowana w taki sposób, by emitować jednemu użytkownikowi tylko jeden raz daną reklamę, możemy nawet obliczyć wskaźnik CPU, czyli cost per user – koszt dotarcia do jednego użytkownika (który w tym skrajnym przykładzie będzie równy wskaźnikowi CPI, czyli kosztowi jednego wyświetlenia).

Opłata CPM jest na pewno dobrym rozwiązaniem dla reklamy wizerunkowej, w której promujemy markę i zamierzamy eksponować logo. Przy czym jest to dla reklamodawcy model bardziej bezpieczny niż fiat fee, gdzie tak naprawdę nie mamy gwarancji liczby wyświetleń.

Model CPC, czyli cost per click (zwany też PPC – pay per click) – to sposób rozliczenia według liczby kliknięć na dany baner. Cena reklamy zależy wyłącznie od tego, jak często internauci klikają na reklamę i przechodzą na witrynę reklamodawcy. Na szczęście istnieje kilka standardowych zabezpieczeń, które uniemożliwiają właścicielom witryn sztuczne nabijanie tego wskaźnika (choć i te najlepsze da się oczywiście obejść).

Model CPC jest często bardziej korzystny dla reklamodawcy: przeciętnie rzecz biorąc, płaci on mniej za ekspozycję reklamy niż w modelu CPM (zdarzają się rzecz jasna wyjątki).

Witryna oferuje banery w modelu CPM za 90 zł i w modelu CPC za 7 zł. Oznacza to, że każde 1000 odsłon banera kosztuje netto 90 zł (w modelu CPM), a każde kliknięcie na baner w modelu CPC – 7 zł. Który plan taryfowy jest korzystniejszy? Oczywiście zależy to od wskaźnika CTR, czyli click through ratę, określającego, ile kliknięć przypada na każde 100 odsłon banera. Jeśli wynosi on, powiedzmy, 1 proc., to na każde 1000 odsłon banera przypada 10 kliknięć – cena za 1000 wyświetleń wyniesie zatem 70 zł (jest korzystniejsza niż w wypadku modelu CPM). Ale wystarczy, że wskaż- nik CTR wyniesie 1,5 proc., by bardziej opłacalny był zakup powierzchni uwzględniający w rozliczeniu liczbę wyświetleń (CPM wyniesie nadal 90 zł, ale CPC już 15 x 7 zł, czyli 105 zł netto). Oczywiście w kalkulacji musimy uwzględnić, na czym nam bardziej zależy – na liczbie wyświetleń czy kliknięć.

Wskaźnik CTR, który decyduje o opłacalności rozliczeń reklamy na podstawie liczby kliknięć, jest inny dla każdej witryny, zależy też od umiejscowienia banera oraz od samej kreacji (wykonania elementu reklamowego).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>