Bezpłatne próby i próbki

W Internecie nie tylko są prowadzone działania promocyjne, ale też odbywa się w nim dystrybucja dóbr – czasem mamy do czynienia z samym składaniem zamówień, innym razem zaś – z pełną dystrybucją specyficznych produktów czy usług. Właśnie w tym ostatnim wypadku promocja może być z powodzeniem uzupełniona wykorzystaniem bezpłatnych próbek.

W sieci odbywa się dystrybucja niektórych produktów (jak na przykład programy komputerowe), usług (płatne serwisy informacyjne, wirtualne konta bankowe) czy tworów hybrydowych (np. programy komputerowe z usługą aktualizacji poprzez Internet). Przeanalizujmy, w jaki sposób można wykorzystać bezpłatne próbki we wszystkich wymienionych dziedzinach.

Do typowych produktów dystrybuowanych za pośrednictwem Internetu należą programy komputerowe. Ze względu na specyfikę produktu bardzo często stosowanym narzędziem promocyjnym są właśnie próbki: w sieci mogą być rozprowadzane zarówno wersje okrojone programów (shareware – dopiero wykupienie licencji uaktywnia wszystkie możliwości oprogramowania), jak i programy, z których można korzystać w ograniczonym czasie (wersje trial, najczęściej 30-dniowe – dopiero po wykupieniu licencji otrzymuje się klucz umożliwiający przedłużenie działania programu). Próbki takie można zazwyczaj pobrać ze strony producenta lub z ośrodków www, które udostępniają wersje demo oprogramowania różnych producentów (chyba najlepszym takim serwisem jest Tucows, widoczny pod adresem www.tucows.com). Jeśli producent oprogramowania decyduje się na umieszczenie w sieci próbki, powinien koniecznie umieścić w jej menu odnośnik do strony internetowej, na której można dokonać zamówienia.

Innym przykładem produktu dystrybuowanego w sieci są pliki graficzne (zdjęcia), przeznaczone dla wydawców czy firm zajmujących się grafiką. Na stronach www można skorzystać z bezpłatnych próbek – obejrzeć zasoby zdjęciowe w niskiej, nienadającej się do druku rozdzielczości. Do pobrania materiałów graficznych w wysokiej rozdzielczości potrzebny jest klucz elektroniczny, który użytkownik otrzymuje dopiero po złożeniu zamówienia i dokonaniu zapłaty.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>