O forach dyskusyjnych wspomnieliśmy już przy okazji omawiania konstrukcji własnego serwisu internetowego, w podrozdziale dotyczącym form interaktywnych. Tutaj omówimy wykorzystanie ich do celów marketingowych. Działanie forów dyskusyjnych jest – ogólnie rzecz biorąc – podobne do list dyskusyjnych typu news. Istnieją jednak zasadnicze różnice:
Forum dyskusyjne działa dzięki protokołowi HTTP, w odróżnieniu od systemu news, który funkcjonuje dzięki protokołowi NNTP. W praktyce oznacza to, że z każdego forum korzystamy w najprostszy sposób – dzięki przeglądarce www, wpisując adres w rodzaju www.jakiśserwer.pl/forum.
Forum jest zawsze związane z konkretną stroną www. Zazwyczaj jest ono częścią składową serwisu, służącą budowaniu społeczności wokół danej strony. Lista dyskusyjna jest natomiast umieszczona na serwerze Usenet News i nie jest związana z konkretną stroną.
Do przeglądania forum służy wyłącznie przeglądarka www, dzięki niej możemy także odpowiadać na wybrane artykuły lub dodawać nowe wątki do dyskusji, korzystając z gotowych formularzy na stronie i potwierdzając treść przyciskiem typu „wyślij”. Natomiast w wypadku Usenetu przeglądanie i wysyłanie wiadomości jest raczej zbliżone do obsługi poczty elektronicznej (wyjątkiem są strony www umożliwiające korzystanie z Usenetu).
Jak zatem wykorzystać sieciowe fora dyskusyjne w celach marketingowych? Działanie jest tutaj podobne do grup dyskusyjnych. Należy przede wszystkim określić, które miejsca w sieci są dla nas interesujące – bierzemy tu pod uwagę dwa czynniki: tematykę witryny prowadzącej forum oraz jej popularność.
Drugim krokiem jest stałe monitorowanie wybranych forów dyskusyjnych, polegające na systematycznym sprawdzaniu pojawiających się tam informacji dotyczących naszej firmy lub konkurencji.
Leave a reply